Thrombose der Arteria basilaris bei einem jugendlichen Amateurboxer
Ein 16 Jahre alter Amateurboxer erkrankte 6 Tage nach einem Meisterschaftskampf plotzlich an einer Thrombose der Arteria basilaris, welcher er nach weiteren 11 Tagen erlag. Obgleich ein kraftiges Schadeltrauma nicht zur Kenntnis gelangte und als Ursache der Thrombose nur eine isolierte Verletzung der Intima festgestellt wurde, wird eine traumatische Genese mit uberwiegender Wahrscheinlichkeit angenommen. Eine gewisse korperliche Disposition durch starkes Gewicht-Abtrainieren vor dem letzten Kampf scheint vorgelegen zu haben.
11
- 10.1001/archinte.1957.00260010131014
- Jan 1, 1957
- A.M.A. archives of internal medicine
458
- 10.3171/jns.1951.8.6.0660
- Nov 1, 1951
- Journal of Neurosurgery
122
- Jan 1, 1961
- Acta psychiatrica Scandinavica. Supplementum
31
- 10.1177/028418516300100221
- Mar 1, 1963
- Acta Radiologica. Diagnosis
42
- 10.1097/00005072-194201000-00004
- Jan 1, 1942
- Journal of Neuropathology and Experimental Neurology
34
- 10.1007/bf00669543
- Jan 1, 1955
- Deutsche Zeitschrift f�r die Gesamte Gerichtliche Medizin
2
- 10.1001/jama.1928.02700150035011
- Oct 13, 1928
2
- Jan 1, 1960
- Zhurnal nevropatologii i psikhiatrii imeni S.S. Korsakova (Moscow, Russia : 1952)
6
- Jul 1, 1966
- Journal of forensic sciences
- Research Article
110
- 10.2165/00007256-198704030-00004
- Jan 1, 1987
- Sports Medicine
Blunt trauma to the head results in acceleration of the brain within the skull. This takes 2 forms: linear or translational acceleration which produces focal lesions, and rotational acceleration which results in 'sheering stresses' with stretching of nerves and bridging veins. Deceleration of the brain within the skull occurs when the head strikes a stationary object (e.g. floor, ring post). Cerebrovascular events are not infrequently encountered. The most common vascular sequalae is the subdural haematoma, which is also the most frequent cause of death in boxers. Epidural bleeds rare, and are generally due to deceleration of the brain. Subarachnoid bleeds have been rarely reported, but, like intraparenchymal haemorrhages, they do occur. Sudden flexion/extension of the neck is suggested as the mechanism of the occasional brainstem haemorrhage reported in boxing. Thrombosis of the internal carotid artery can occur secondary to direct blows to the neck or stretching of the contralateral carotid artery. The best known sequalae of boxing is traumatic encephalopathy--the 'punch drunk' syndrome. This is most common in second-rate and slugging type fighters. Severity correlates with the length of a boxer's career and total number of bouts, with an incidence of approximately 18%. Three stages of clinical deterioration are seen, the encephalopathy may be progressive or may remain clinically stable at any level. The first stage consists of affective disturbances with psychiatric symptoms being most marked. During the second stage an accentuation of the psychiatric symptoms occurs and signs/symptoms of Parkinsonism develop. The final stage consists of a decrease in general cognitive function together with pyramidal tract disease. Generally 2 to 3 years elapse between the first and final stages. Neuropathological studies reveal abnormalities of the septum pellucidum, scarring of the cerebellar and cerebral cortices, and loss of pyramidal neurons in the substantia nigra with neurofibrillary tangles in the absence of senile plaques. A 'groggy state' can occur in some fighters with confusion, impaired active attention and alteration of consciousness. During this period the boxer is at greater risk to suffer brain injury as defensive reflexes are frequently lost. Other neurological syndromes have been reported in addition to the 'groggy state'. These include a midbrain syndrome, headaches and cervical spinal injuries. Additionally, boxing appears to be a significant risk factor for the development of meningiomas.(ABSTRACT TRUNCATED AT 400 WORDS)
- Research Article
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- 10.1007/bf02098751
- Mar 1, 1980
- Zeitschrift fur Rechtsmedizin. Journal of legal medicine
A boxing match with fatal outcome is described. The boxer received 21 punches in the nape of his neck, as well as many other blows. After a knock out in the 15th round he conceded the fight; some minutes later he suddenly collapsed. Deep unconsciousness, maximal dilated pupils and extensor-spasms were observed but respiration continued. Although it was possible to evacuate a subdural hematoma 30 to 45 min later, a high-grade cerebral oedema remained resistant to therapy. In addition hypoxemia caused disseminated necroses of heart-muscle fibres. Intensive hemorrhages were detected in the cervical muscles and in the dorsal parts of the intervertebral discs on the level of C 2/3 and C 3/4. Neuropathological investigation revealed the typical alterations brought about by craniotomy carried out for a subdural hematoma caused by the tearing off of Vv. cerebralis superiores, as well as extensive contusion hemorrhages. The high-grade cerebral oedema caused congestion and dislocation which led to massive hemorrhages, hypoxemia to unusually extensive hemorrhagical and white necroses of cortex and brain stem ganglions. Special attention is paid to the pathogenesis of these findings. A report on boxing--particularly professional boxing--issued by the Federal Institute of Sport Medicine in Cologne in 1977 is critically analysed.
- Book Chapter
- 10.1007/978-3-642-68365-7_8
- Jan 1, 1982
Die klinische Bedeutung der arteriellen zerebralen Gefasverschlusse ist von Dorndorf u. Ganshirt (1972) ausfuhrlich dargestellt worden. Neben Arteriosklerose und Arteriitis sind traumatische Verschlusse der Hirnarterien, vor allem nach Zunahme der Verkehrsverletzungen, keine Seltenheit mehr. Ihr Vorkommen wird bei schweren Schadelhirntraumen mit ungefahr 2–3% und im allgemeinen Krankengut mit 3% angegeben.
- Research Article
- May 1, 1992
- Der Pathologe
Fatal thrombosis of the basilar artery after minor blunt skull and brain injury
- Research Article
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- 10.1007/bf00201301
- Jan 1, 1970
- Zeitschrift f�r Rechtsmedizin
Das einschlagige Schrifttum uber die spontanen und posttraumatischen basalen Subarachnoidalblutungen sowie uber die Verletzungsmoglichkeiten der Hirnbasisarterien wurde zusammengestellt. Besondere Aufmerksamkeit wurde solchen Beobachtungen des Schrifttums gewidmet, welche einen Kausalzusammenhang in strafrechtlicher oder versicherungsrechtlicher Hinsicht erkennen lassen oder umgekehrt zur differentialdiagnostischen Abgrenzung dienen konnen. Das eigene Untersuchungsmaterial umfaste 100 Falle von Subarachnodialblutung. Daraus wurden 10 Falle hervorgehoben, in denen ein Kausalzusammenhang mit einem stumpfen Schadeltrauma vermutet und in 7 Fallen mit uberwiegender bzw. mit an Sicherheit grenzender Wahrscheinlichkeit anerkannt wurde. Die Begutachtung ist je nach der aufgefundenen Blutungsquelle unterschiedlich. 1. Aneurysmaruptur: In strafrechtlicher Hinsicht ist „in dubio“ die uberwiegende Wahrscheinlichkeit der spontanen Aneurysmaruptur zu berucksichtigen. Eine Anerkennung kann in seltenen Fallen bei engsten zeitlichen und lokalisatorischen Zusammenhangen erfolgen. Auch bei der Begutachtung im Sozialversicherungsrecht mussen besondere Bedingungen des Unfallmechanismus und der histologischen Befunde sowie der Lage des Aneurysma vorliegen; schwierig ist es, die Zeit abzuschatzen, welche ohne das Trauma uberlebt worden ware. — Ahnliche Gesichtspunkte gelten bei der Ruptur schwer degenerativ veranderter Hirnbasisarterien. 2. Zerreisung einer gesunden Hirnbasisarterie: Der Nachweis einer vitalen Zerreisung einer gesunden Arterie, welcher praktisch zweifelsfrei fur eine traumatische Einwirkung sprechen wurde, ist schwer zu erbringen. In den meisten Fallen sind weitere Indizien fur einen Kausalzusammenhang erforderlich: Ausreichende Starke der Gewalteinwirkung — enger zeitlicher Zusammenhang — Ausschlus anderweitiger Blutungsmoglichkeiten. Fur eine Anerkennung im Strafrecht mussen u.E. alle diese Bedingungen erfullt sein. 3. Nichtauffinden der Blutungsquelle: In diesen Fallen ist die Begutachtung am schwierigsten. Bezuglich des zeitlichen Zusammenhanges und der Gewalteinwirkung gelten die gleichen Gesichtspunkte wie bei histologisch nicht eindeutiger Arterienzerreisung. Eine strafrechtliche Annahme des Kausalzusammenhanges ist berechtigt, wenn durch eine genaue Untersuchung der gesamten Hirnbasisarterien eine anomale oder krankhafte Beschaffenheit derselben und somit jede anderweitige Blutungsursache ausgeschlossen werden konnte.
- Research Article
- 10.1007/bf02319173
- Dec 1, 1969
- Deutsche Zeitschrift für die Gesamte Gerichtliche Medizin
- Research Article
- 10.1007/bf02319181
- Dec 1, 1969
- Deutsche Zeitschrift für die Gesamte Gerichtliche Medizin
- Research Article
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- 10.1007/bf02319169
- Dec 1, 1969
- Deutsche Zeitschrift für die Gesamte Gerichtliche Medizin
- Research Article
- 10.1007/bf02319174
- Dec 1, 1969
- Deutsche Zeitschrift für die Gesamte Gerichtliche Medizin
- Research Article
- 10.1007/bf02319179
- Dec 1, 1969
- Deutsche Zeitschrift für die Gesamte Gerichtliche Medizin
- Research Article
- 10.1007/bf02319184
- Dec 1, 1969
- Deutsche Zeitschrift für die Gesamte Gerichtliche Medizin
- Research Article
- 10.1007/bf02319180
- Dec 1, 1969
- Deutsche Zeitschrift für die Gesamte Gerichtliche Medizin
- Research Article
- 10.1007/bf02319172
- Dec 1, 1969
- Deutsche Zeitschrift für die Gesamte Gerichtliche Medizin
- Research Article
- 10.1007/bf02319182
- Dec 1, 1969
- Deutsche Zeitschrift für die Gesamte Gerichtliche Medizin
- Research Article
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- 10.1007/bf02319170
- Dec 1, 1969
- Deutsche Zeitschrift für die Gesamte Gerichtliche Medizin
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