Abstract

Surgical treatment in patients with rare adenoid cystic carcinoma (ACC) of the salivary glands is considered to be the state of the art. With respect to an additional radiotherapy there are different approaches regarding the type of radiotherapy and timing. In this study the overall survival and recurrence-free survival in 52individuals with salivary gland ACC who were treated at the University Hospital in Essen and received irradiation with fast neutrons and photons (mixed beam technique) either A) immediately following surgical treatment or B) only after the appearance of local recurrence were compared. GroupA (n = 28, first diagnosis, FD September 1991-September 2009) received adjuvant radiotherapy immediately postoperative, groupB (n = 24, FD June 1979-November 2001) underwent primarily surgical tumor resection according to the treatment regimen at that time and were irradiated only on the appearance of a local recurrence. In comparison to group B, patients in groupA showed a lower recurrence rate and a significantly longer local relapse-free survival. GroupB, however, showed a significantly higher overall survival. The frequency of distant metastasis occurred equally in both groups but the onset of distant metastasis was significantly earlier in groupA. In general, overall survival was negatively influenced by distant metastasis. The local recurrence rate was very high after primary surgical treatment only. The immediate adjuvant high-linear energy transfer (LET) radiotherapy reduced the local recurrence rates. Irradiation after the appearance of a recurrence had a positive influence on overall survival. Overall, definitive high-LET radiotherapy in the mixed beam technique enabled high local control rates both primarily postoperative and also locoregional recurrences.

Highlights

  • Die statistische Auswertung und Erstellung der Grafiken erfolgte mit SPSS Statistics 25 (IBM, Armonk, NY, USA), Prism 8 (GraphPad Software, San Diego, CA, USA) und Microsoft Excel 2019 (Microsoft Corporation, Redmond, WA, USA)

  • Surgical treatment in patients with rare adenoid cystic carcinoma (ACC) of the salivary glands is considered to be the state of the art

  • With respect to an additional radiotherapy there are different approaches regarding the type of radiotherapy and timing

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Summary

Hinführung zum Thema

Valide Langzeitdaten zum Therapieerfolg bei adenoidzystischen Karzinomen (ACC) der Speicheldrüsen sind selten. Allerdings beziehen sich die Daten auf eine lokoregionäre Kontrollzeit von nur 3 Jahren [16] und werden somit der Biologie dieser Erkrankung mit über viele Jahre symptomlos bleibender hämatogener Metastasierung (in 40–60 % der Fälle) nicht gerecht. Der Einfluss des Differenzierungsgrades (tubulär, solide, kribriform) auf das Langzeitüberleben wird sehr kontrovers diskutiert: Spiro konnte hier, wie einige andere Autoren auch [26, 30], keinen Einfluss nachweisen, gleichfalls ergaben sich auch aus den großen EUROCARE-Studien keine zielführenden Hinweise auf einen ausreichenden Effekt auf das Überleben und damit auf die Therapieform [6]. Das Problem der meisten Publikationen, die sich mit dem Thema adjuvante Chemotherapie beschäftigen, ist, dass alle Speicheldrüsentumorentitäten gemeinsam betrachtet werden und selten streng nach den einzelnen Histologien unterschieden wird. Beide Gruppen wurden hinsichtlich Rezidivfreiheit und Gesamtüberleben sowie Auftreten von Fernmetastasen verglichen

Material und Methoden
Median in Monaten
Hazard Ratio
Lokale Rezidivrate
Einhaltung ethischer Richtlinien
Verwendete Literatur
Findings
Weiterführende Literatur
Full Text
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