Abstract

Objective/BackgroundThe aim of this series of experimental studies is to elicit preferences of participants on distributive principles when a bounded amount of a medical resource like treatment time has to be allocated to hypothetical patients. Patients may differ in some of several aspects, a minimal amount of treatment time they need, a productivity factor indicating their ability to benefit from treatment time, or health levels before treatment. We characterize distributive decisions by matching them with allocations that result from theoretically founded distributive rules.Study DesignThe study consists of several classroom experiments in the form of a questionnaire study. Each questionnaire contained a sequence of distributive problems framed either in a medical or in a neutral context. Most of the experiments were conducted with monetary incentives for distributors in the role of a physician or an allocator in the neutral frame and also for participants in the role of patients or recipients. A follow up study did not use monetary incentives.Patients and MethodsParticipants were advanced students of economics, medicine and law from the universities of Halle and Jena. The studies took place between 2008 and 2012 as a series of classroom experiments with paper and pencil. Monetary payoffs were paid directly after the experiment.Main ResultsStudents from different disciplines differed in their decision patterns. Frequencies of observed distributive principles also differed between medical and neutral context and were dependent on parameter constellations of decision problems. Students of economics took effectivity more often into account than students from medicine and law, especially in the neutral frame. Medical and law students preferred distributive rules that are defined by some kind of egalitarian principles, mainly focussing on amounts of resources, especially in the medical context. In case health levels of patients were reported, equality of health after treatment also played a role; however, equality of health gains was applied more often. If it was feasible to treat all patients, nearly no participant excluded a patient from treatment. If exclusion was unavoidable most participants excluded the patient with the lowest health effectivity of treatment time.ConclusionsThe frequencies of revealed allocation principles differed between medical and neutral contexts, fields of study of participants and sometimes also quantitative aspects of the problems. Exclusion of patients from treatment is in general avoided; if unavoidable low effectivity of a treatment seems to be a dominant criterion for prioritization.

Highlights

  • In nahezu allen modernen Gesundheitssystemen kommt es vor allem aufgrund demografischer Veränderungen sowie des medizinisch-technischen Fortschritts zu einer erhöhten Nachfrage nach Gesundheitsleistungen, der jedoch in aller Regel nur beschränkte Ressourcen gegenüberstehen

  • Insgesamt ist es das Ziel dieser Sequenz von Studien, Aussagen darüber zu generieren, welche Aspekte der Beschreibung einer Wirkung von Behandlung in die Entscheidung der Probanden eingehen und in welcher Form sie jeweils berücksichtigt werden

  • Wurde zunächst die Situation mit nicht-ausreichender Menge geschildert, so ließ ein größerer Teil der Befragten anschließend in Beispiel 1 mindestens einen Patienten oder Empfänger unberücksichtigt, auch wenn die Ressourcenmenge dann für eine Berücksichtigung aller Mindestmengen ausreichte

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Summary

Einleitung

In nahezu allen modernen Gesundheitssystemen kommt es vor allem aufgrund demografischer Veränderungen sowie des medizinisch-technischen Fortschritts zu einer erhöhten Nachfrage nach Gesundheitsleistungen, der jedoch in aller Regel nur beschränkte Ressourcen gegenüberstehen. Neben theoretischen Arbeiten werden die Präferenzen verschiedener Gruppen von Bürgerinnen und Bürgern zu Art und Umfang medizinischer Versorgung ermittelt. Ein wesentliches Ziel der im Folgenden zusammengefassten Studien ist es, Einblicke in die Akzeptanz oder Ablehnung verschiedener, in der theoretischen und normativen Literatur vorgeschlagener Verteilungsprinzipien und darauf aufbauender Verteilungsregeln zu erhalten. Wir geben eine Übersicht über den theoretischen Rahmen einer Serie von Entscheidungsexperimenten und fassen wesentliche Erkenntnisse zusammen. Zudem werden einige in der normativen Theorie diskutierte Verteilungsregeln sowie die von diesen in den Situationen induzierten Allokationen beschrieben. Abschnitt 3 enthält einen Überblick über eine Sequenz von Studiendesigns und beschreibt knapp die Methodik der bisher von uns durchgeführten Experimente, deren wichtigste Ergebnisse in Abschn. Eine Diskussion sowie Schlussfolgerungen und Implikationen beschließen den Aufsatz in Abschn. Eine Diskussion sowie Schlussfolgerungen und Implikationen beschließen den Aufsatz in Abschn. 5

Gesundheitsproduktionsfunktionen
Verteilungsregeln
Studiendesigns
Ergebnisse
Diskussion und Schlussfolgerungen
Instruktionen
Literatur
Full Text
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