Abstract

Introduction A 2006 position paper suggests assessing coagulation status via a standardized questionnaire instead of performing routine coagulation testing for children undergoing tonsillectomy/adenotomy. The aim of the presented study was to evaluate whether this paradigm change led to a change in the incidence of secondary bleeding. Methods Descriptive statistical analysis of existing clinical data was performed to evaluate the incidence and characteristics of secondary bleeding in children after tonsillectomy/adenotomy in 2003 vs. 2009. Result In 2003, 352 children underwent surgery. Secondary bleeding occurred in 25 cases (7.1%), 18, (6.1%) of which required surgical treatment. In 2009, 20 out of 293 children who had undergone tonsillectomy/adenotomy suffered from secondary bleeding, 14 required (4.7%) surgical treatment. There was no significant difference in the incidence of bleeding between those years. In 5 children who suffered from secondary bleeding in 2003, preoperative diagnostic blood coagulation testing was performed, none of them showed abnormal results. Furthermore, none of the diagnostic blood coagulation tests performed after secondary bleeding in both groups showed any abnormalities. Conclusion Using a standardized questionnaire instead of a diagnostic blood coagulation testing for preoperative coagulation assessment does not have an influence on the incidence of secondary bleeding after tonsillectomy/adenotomy. The results of this study suggest that secondary bleeding is not is not caused by abnormal hemostasis.

Highlights

  • Mittels einer retrospektiven Datenanalyse der Jahre 2003 und 2009 wurde die Inzidenz von Nachblutungen bei Kindern nach TE, AT und TE+AT untersucht.

  • Während 2003 nur eine freie Anamnese durchgeführt wurde und in Teilen eine Routinegerinnung vorlag, wurden 2009 alle Kinder durch den standardisierten Fragebogen (siehe Abb. 1) gescreent und im Verdachtsfall eine umfassende Gerinnungsdiagnostik vorgenommen.

  • 2003 wurden 293 Kinder operiert, in 20 Fällen (6.8%) kam es zu Nachblutungen, wovon 18 (6%) revidiert werden mussten.

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Summary

Introduction

Mittels einer retrospektiven Datenanalyse der Jahre 2003 und 2009 wurde die Inzidenz von Nachblutungen bei Kindern nach TE, AT und TE+AT untersucht. Während 2003 nur eine freie Anamnese durchgeführt wurde und in Teilen eine Routinegerinnung vorlag, wurden 2009 alle Kinder durch den standardisierten Fragebogen (siehe Abb. 1) gescreent und im Verdachtsfall eine umfassende Gerinnungsdiagnostik vorgenommen.

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