Abstract

The creation of askin stoma after exenterative pelvic surgery drastically affects the physical health of patients. Being concerned with aesthetic and functional aspects, patients tend to not participate in offers for water-related rehabilitation, especially water gymnastics and swimming. The aim of the pilot project "UROAquaFIT" was to evaluate the feasibility of water-related rehabilitation for patients after cystectomy with incontinent urinary diversion. Patients after radical cystectomy with incontinent urinary diversion were offered the possibility to participate in the water-based rehabilitation program "UROAquaFIT". Split into small groups, awater gymnastics course took place under the guidance of aphysiotherapist and astoma therapist as well as under medical supervision. Data on quality of life and apersonal assessment were collected using a questionnaire before and 6months after the course. In addition, aMEDLINE-based search for aqua gymnastics in oncology was conducted. All participants reported the course as being positive and enriching. The participants' well-being and self-esteem improved. Therefore, water gymnastics can be ahighly effective method for rehabilitation of patients with incontinent urinary diversion. In addition, it improves the physical health of those affected and thus expands the possibilities for social reintegration. This form of therapy should be standard in the rehabilitation of patients with incontinent urinary diversion.

Highlights

  • Wochen 12 Sitzungen von je 45 minStudiengruppe: Wasser-Aerobic 8 Wochen lang 3 ×/ Woche je 60 min Nacken- und Schulterschmerz, „pressure pain treshold“; verschiedene Triggerpunkte

  • The creation of a skin stoma after exenterative pelvic surgery drastically affects the physical health of patients

  • offered the possibility to participate in the water-based rehabilitation program

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Summary

Wochen 12 Sitzungen von je 45 min

Studiengruppe: Wasser-Aerobic 8 Wochen lang 3 ×/ Woche je 60 min Nacken- und Schulterschmerz, „pressure pain treshold“; verschiedene Triggerpunkte. Dass durch die Wassergymnastik eine signifikante Verbesserung der körperlichen Fitness und der Lebensqualität erreicht werden kann. Mit einer speziell für die oben genannte Patientengruppe etablierten Maßnahme konnte in dem hier dargestellten Kursmodell „UROAquaFIT“ eine Anleitung zur Aquagymnastik und zum Schwimmen mit Urostoma umgesetzt werden. Dabei gehen wir davon aus, dass unsere hier beschriebene Hypothese des Benefits von Wassergymnastik bei Patienten mit urolonkologischen Erkrankungen und Stomaanlage untermauert werden kann. Angestrebt wird daher eine langfristige Kooperation mit Reha-Einrichtungen, Krankenkassen, Verbänden von Physiotherapeuten und Stomatherapeuten, um die sehr motivierenden Erfahrungen dieses Projekts zukünftig möglichst vielen Betroffenen als Teil der Routineversorgung anbieten zu können. 4 Wasserbezogene Rehabilitationsmaßnahmen nach Beckenexenteration mit Stomaanlage sollten aufgrund des absehbar deutlichen Benefits für die Betroffenen breitflächig im Rahmen der rehabilitativen Frühförderung angeboten werden. Darüber hinaus danken wir Frau Marianne Gottburg für die administrative Unterstützung

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