Abstract

The provision of assistive devices (PAD) is a key element of care in amyotrophic lateral sclerosis (ALS). Since 2011, assistive devices (AD) have been coordinated in an internet-supported care network at university-based ALS centers in Berlin, Bochum, Hannover and Jena. The digitization of PAD processes has facilitated the evaluation of real-life ALS care. Orthotics (OT), augmentative and alternative communication (AAC), supported treadmill (ST) and powered wheelchair (PW) were the PAD groups analyzed for delivery rates (proportion of delivered AD vs. medically indicated AD), rejection by patients and payers and latency of provision of care. Between June 2011 and October 2014 a total of 1479 patients and 12,478 AD were coordinated, among which 3313 PAD were related to OT, AAC, ST or EM. The median delivery rate was 64.3 %. The mean rejection rate by patients was 9.8 % (OT 5.4 %, AAC 9.8 %, ST 10.2 % and PW 15.6 %). Marked differences were noted in the rejection rate by payers and in care provision latency: OT (16.2 %, 68 days, n = 734), AAC (30.4 %, 96 days, n = 392), ST (34.8 %, 113 days, n = 164) and PW (35.6 %, 129 days, n = 259). Analysis of rejection rates showed significant differences among insurers. Only two thirds of the medically indicated AD reached the patients. Rejection rates by patients and payers and latency of provision of care were high. The PAD can substantially vary among health insurance companies. The establishment of consented criteria for PAD and their integration into treatment regimens and guidelines are crucial tasks for the future.

Highlights

  • Dabei ergab sich die folgende Häufigkeitsverteilung: Charité =2472 HM (74,6%); BGB =374 HM (11,3%); MHH =100 HM (3%); UKJ =367 HM

  • Dieses Projekt wird gefördert durch das “EU Joint Programme – Neurodegenerative Disease Research (JPND)”, der größte globalen Forschungsinitiative, welches die Herausforderungen neurodegenerativer Erkrankungen adressiert

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Summary

Hilfsmittelversorgung bei der amyotrophen Lateralsklerose

Analyse aus 3 Jahren Fallmanagement in einem internetunterstützten Versorgungsnetzwerk. Bei der amyotrophen Lateralsklerose (ALS) hat die Hilfsmittelversorgung (HMV) eine zentrale Bedeutung. Seit 2011 wird die HMV von 4 ALS-Zentren in einem internetunterstützten Versorgungsnetzwerk koordiniert. Die Digitalisierung der HMV-Prozesse ermöglicht eine Auswertung der Versorgungsrealität im Vergleich unterschiedlicher ALS-Zentren, Hilfsmittelgruppen und Kostenträger. Die Analyse der HMV ist ein wesentlicher Schritt, um Behandlungsstandards der HMV zu definieren. Die Ergebnisse haben praktische Implikationen für die HMV bei der ALS und eine gesundheitspolitische Dimension

Hintergrund und Fragestellung
Auswahlmenü standardisierter Ablehnungsgründe durch Patienten und Kostenträger
Unterstützte Therapeutische
Charakteristika der Stichprobe
Ablehnung der HMV durch Patienten
Ablehnung der HMV durch Kostenträger
Vergleich der Kostenträger
Therapeutisches Bewegungsgeräte
AOK BEK BKK DAK PKV TK
Fazit für die Praxis
Einhaltung ethischer Richtlinien
Literatur
Findings
Fraunhofer IZI koordiniert EUProjekt zu neurodegenerativen Erkrankungen
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