Abstract

We retrospectively analyzed the data of 56 of 669 critically ill patients admitted to an internal medicine intensive care unit (ICU) with palliative care provided by apalliative care team over the period of 12months. For delivering palliative care, we used amixed model-consisting of both integrative and consultative elements. SAPSIII severity score in patients with palliative care was 63± 15 compared to 50± 15 in all critically ill patients. Hospital mortality was 62.5 vs. 16%. After 3months, 19.6% of patients with palliative care provided by the palliative care team were still alive. In 15patients curative therapies were discontinued, while there was no further escalation of the therapy in 30patients. In 47patients, special help to the relatives was offered. In 13cases, there was adisagreement between relatives and the ICU team; in 5cases afamily conference was implemented. Two patients wanted extensive intensive care therapy, despite unfavorable prognosis; one patient wished to die. One patient had an advanced directive.

Highlights

  • Im Studienzeitraum wurde bei 49 Patienten der internistischen Intensivstation eine Änderung des kurativen Therapieziels (Mehrfachnennung möglich) durchgeführt – bei 47 ein Vorenthalt, 726 Medizinische Klinik - Intensivmedizin und Notfallmedizin 8 · 2017

  • critically ill patients admitted to an internal medicine intensive care unit

  • with palliative care provided by a palliative care team over the period

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Summary

Patientenaufnahmen gesamt

Verstorben n = 110 verstorben n = 108 auf der Intensivstation verstorben n = 78 nach Verlegung aus der Intensivstation verstorben n = 30 (= Krankenhausmortalität 108 von 669 Patienten). Verlegt von der Intensivstation auf die Normalstation n = 24, davon verstorben während des stationären Aufenthaltes n = 8, davon in eine Langzeitpflegestation verlegt oder nach Hause entlassen n = 16. Im Zeitraum von 01.08.2013 bis 31.07.2014 wurden 4668 Patienten auf der gesamten internen Abteilung stationär betreut. Die durchschnittliche Aufenthaltsdauer aller Intensivpatienten auf der Intensivstation betrug 4,2 ± 2,1 Tage, die Aufenthaltsdauer der vom PCT betreuten Patienten 9,6 ± 3,6 Tage

Palliativmedizinische Betreuung durch das Palliative Care Team
Palliativteam nicht verfügbar
Schweregrad und Mortalität der Intensivpatienten
Einhaltung ethischer Richtlinien
Literatur
Findings
Ermittlung der Resistenzsituation
Full Text
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