Abstract

While noting the disjunctions that make total integration of attachment theory with self-psychology and intersubjectivity impossible, the author highlights the common ground of each theory—affective exchanges and the patterns and expectations established through affective interaction. Case examples from individual and couples treatment illustrate two possible patterns (corresponding to categories established in attachment research) formed to organize maximal proximity to sources of safety and security when patients have grown up in circumstances in which security in relation to a parent was not possible. Recommending incorporation without integration, the author argues that familiarity with attachment theory and research allows clinicians to more easily recognize important patterned expectations in the emotional lives of their patients and thus potentially enriches all varieties of clinical work. A pesar de constatar las diferencias que hacen imposible una total integración de la teoría del apego con la psicología del self y la intersubjetividad, la autora destaca el terreno en común que comparten: los intercambios afectivos y los patrones y expectativas que se establecen a través de la interacción afectiva. Se presentan ejemplos clínicos de tratamientos individuales y de parejas que ilustran los dos posibles patrones (que se corresponden a las categorías establecidas en la investigación sobre el apego) que se forman para organizar una proximidad óptima con las fuentes de seguridad cuando los pacientes han sido criados en circunstancias en las que no pudo haber seguridad con los padres. Doctors recomienda la incorporación sin integración, argumentando que un conocimiento de la teoría e investigación del apego permite que los clínicos puedan reconocer más fácilmente las expectativas que se han ido organizando en la vida emocional de sus pacientes, y de este modo los distinto tipos de trabajo clínico pueden enriquecerse. Tout en notant les disjonctions qui rendent impossible l'intégration totale de la théorie de l'attachement avec la psychologie du soi et l'intersubjectivité, l'auteur souligne le terrain commun à chacune de ces théories —les échanges affectifs et les patterns et attentes établis à travers l'interaction affective. Des exemples de cas à partir de traitement individuel et de couples illustrent deux patterns possibles (correspondant aux catégories établies dans la recherche sur l'attachement), formés pour organiser une proximité maximale aux sources de sécurité et de sûreté lorsque les patients ont grandi dans des circonstances où la sécurité en relation au parent n'était pas possible. En recommandant l'incorporation sans l'intégration, Doctors soutient que la familiarité avec la théorie et les recherches sur l'attachement permet aux cliniciens de reconnaître plus facilement d'importants patterns d'attentes dans les vies émotionnelles de leurs patients, et potentiellement d'enrichir ainsi toutes les variétés de travail clinique. In diesem Aufsatz diskutiere ich Shelley Doctors umfassendes Konzept, das sie in ihrem Artikel „Notes on incorporating aspects of attachment theory and research into self psychological/intersubjective clinical work” beschrieben hat. Ich unterscheide zwischen linearen Stabilitäten der Matrixbildung, was von vielen Bindungsforschern herausgehoben wird, sowie nicht-linearen Eigenschaften dyadischer Systeme, was bei Selbstpsychologen und Säuglingsforschern, die sich in relationalen und intersubjektiven Systemen bewegen, besondere Beachtung erfährt und stelle dabei fest, dass Shelley Doctors beide Sichtweisen im gleichen konzeptuellen und klinischen Feld durch ihre pragmatische und erlebensnahe Perspektive ins Spiel bringt. Ich stelle Verbindungen zwischen der Bindungs- und der Säuglingsforschung her und weise auf neuere Aspekte in der Bindungstheorie hin, die zu der primären Hypothese eine umfassendere Vielschichtigkeit hinzufügen: Dass die Muster der primären Bindungsbeziehung stabil sind und stark die sich später entwickelnden Beziehungen beeinflussen. Weiter biete ich eine eigene Narrative der therapeutischen Vorgehensweise in Shelley Doctors ersten Fallvignette an – ein Beispiel einer Abfolge von Unterbrechung und Wiederherstellung –, was eine intersubjektive Umformung illustriert. Abschließend komme ich zu Fragen, wie diese Umformung den Behandlungsverlauf zu verändern vermag.

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