Abstract

Hearing rehabilitation with cochlear implants has attracted increasing interest also for patients with cochleovestibular schwannoma. The authors report their experience with the surgical management of tumors with rare transmodiolar or transmacular extension and outcomes after cochlear implantation (CI). This retrospective case series included nine patients with either primary intralabyrinthine tumors or secondary invasion of the inner ear from the internal auditory canal. The primary endpoint with CI, performed in six patients, was word recognition score at 65 dB SPL (sound pressure level). Secondary endpoints were intra- and postoperative electrophysiological parameters, impedance measures, the presence of awaveV in the electrically evoked (via the CI) auditory brainstem responses, the specifics of postoperative CI programming, and adverse events. Hearing rehabilitation with CI in cases of transmodiolar tumor growth could be achieved only with incomplete tumor removal, whereas tumors with transmacular growth could be completely removed. All six patients with CI had good word recognition scores for numbers in quiet conditions (80-100% at 65 dB SPL, not later than 6 to 12months post CI activation). Four of these six patients achieved good to very good results for monosyllabic words within 1-36months (65-85% at 65 dB SPL). The two other patients, however, had low scores for monosyllables at 6months (25 and 15% at 65 dB SPL, respectively) with worsening of results thereafter. Cochleovestibular schwannomas with transmodiolar and transmacular extension represent arare entity with specific management requirements. Hearing rehabilitation with CI is aprincipal option in these patients.

Highlights

  • Hearing rehabilitation with cochlear implants has attracted increasing interest for patients with cochleovestibular schwannoma

  • The authors report their experience with the surgical management of tumors

  • of these six patients achieved good to very good results for monosyllabic words

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Summary

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Bei intralabyrinthären Schwannomen mit Beschränkung auf das Innenohr wurden überraschend gute Ergebnisse bezüglich des Sprachverstehens mit CI berichtet und dies auch trotz substanziellen cochleären Traumas bei Entfernung intracochleärer Tumoren [2, 35, 36, 38]. Bei Patienten, bei denen eine Hörrehabilitation im Vordergrund stand, haben erste Erfahrungsberichte mit Cochleaimplantation (CI) ohne operative Entfernung des intracochleären Tumoranteils [6] oder mit Teilentfernungen des intracochleären und retrocochleären (MAI + KHBW) Tumoranteils [39] gute Ergebnisse gezeigt. Eingeschlossen wurden sowohl primäre intralabyrinthäre Schwannome als auch „klassische“ (intrameatale) Schwannome mit sekundärer Invasion des Tumors in das Innenohr mit oder ohne Beteiligung des KHBW, bei denen eine operative vollständige oder teilweise Tumorentfernung mit oder ohne Cochleaimplantation zur Hörrehabilitation durchgeführt wurde. Tab. 1 Klassifikation cochleovestibulärer Schwannome mit Lokalisation im Innenohr und im inneren Gehörgang. (Nach Kennedy et al [21] und van Abel et al [54])

Beteiligung des KHBW
Kontra m
Fazit für die Praxis
Einhaltung ethischer Richtlinien
Findings
Literatur

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