Abstract

Intraoperative radiotherapy (IORT) enables ahigh precision through surgical exposure of the tumor and the tumor bed, which leads to a maximum radiation dose to the tumor while simultaneously protecting normal tissue from radiation as the dose-limiting factor. Therefore, IORT can be particularly advantageous if local tumor control decisively impacts on long-term survival and enables functional preservation. This review summarizes the knowledge gained from aliterature search to enable an evidence-based approach with respect to indications and treatment options of IORT for intra-abdominal tumors. Although the effectiveness of IORT cannot be finally assessed due to limited evidence, IORT is established in the clinical practice as a supplement to the multimodal treatment of (recurrent) rectal cancer and sarcomas. Gastric and pancreatic carcinomas are further indications but additional studies are necessary to clearly define the role of IORT in these tumor entities. An important factor to achieve abenefit with IORT seems to be patient selection in order to obtain good local control of local recurrences as well as overall survival rates for patients with primary or recurrent cancer.

Highlights

  • Intraoperative radiotherapy (IORT) enables a high precision through surgical exposure of the tumor and the tumor bed, which leads to a maximum radiation dose to the tumor while simultaneously protecting normal tissue from radiation as the dose-limiting factor

  • This review summarizes the knowledge gained from a literature search to enable an evidence-based approach with respect to indications and treatment options of IORT for intra-abdominal tumors

  • Valentini V, Morganti AG, De Franco A et al (1999) Chemoradiation with or without intraoperative radiation therapy in patients with locally recurrent rectal carcinoma: prognostic factors and long term outcome

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Summary

8–18 Gy 100

Während die IORT breite klinische Anwendung zur Therapie lokal fortgeschrittener und insbesondere lokal rezidivierender Rektumkarzinome findet und die häufigste Indikation zur IORT in der Viszeralchirurgie darstellt, ist sie im Rahmen eines multidisziplinären Therapiekonzepts bei Kolonkarzinomen nicht etabliert. In 10 % der Fälle mit tiefer anteriorer Rektumresektion kann jedoch keine R0-Situation erreicht werden [7], sodass besonders diese Patienten von der Durchführung einer IORT profitieren können. Aus diesem Grund bietet die IORT besonders dann einen Vorteil, wenn die lokale Tumorkontrolle das Langzeitüberleben entscheidend beeinflusst und Funktionserhalt ermöglicht. Die in dieser Übersichtsarbeit aufgearbeiteten Erkenntnisse aus der Literaturrecherche erlauben einen evidenzbasierten Umgang hinsichtlich Indikationen und Therapieoptionen der IORT für intraabdominelle Tumoren. Die Effektivität der IORT kann anhand der vorhandenen Evidenzlage nicht abschließend beurteilt werden, jedoch ist die IORT als Ergänzung der multimodalen Therapie bei (Rezidiv-)Rektumkarzinomen und Sarkomen aktiv im klinischen Alltag etabliert.

10–12 Gy 10–15 Gy
8–13 Gy 100
Findings
Literatur
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