Abstract
The implantation of the Artificial Iris® (Human Optics AG, Erlangen, Germany) is used for pupil and iris reconstruction in patients with partial or complete aniridia. So far, only afew case reports and short-term results are available in the literature. The aim of this analysis is to present the various indications as well as the functional result. This retrospective consecutive case study included 51eyes of 50patients with implantation of an Artificial Iris® for pupillary reconstruction. All operations were performed by the same ophthalmic surgeon (UV) at the University Eye Clinic Mainz. The initial findings were placed in relation to the indications and the functional results were investigated. In this study 51eyes of 50patients with amean age of 57 ± 16.5 years (16women and 34men) were analyzed. While the majority of the patients suffered from atraumatic partial or complete aniridia, the minority showed congenital defects. The visual acuity could be improved in 53% of the patients (p = 0.0001) postoperatively. This analysis highlights the various and diverse indications for implanting the Artificial Iris®. Hereby, again in visual acuity is not invariably the primary objective but more often reduction of glare as well as cosmetic rehabilitation, as the eyes are severely damaged in many cases. The long-term results are currently being analyzed in a study and will soon be published.
Highlights
The implantation of the Artificial® Iris (Human Optics AG, Erlangen, Germany) is used for pupil and iris reconstruction in patients with partial or complete aniridia
only a few case reports and short-term results are available in the literature
Die Ausgangsbefunde wurden in Bezug zur Indikationsstellung gesetzt und funktionelle Ergebnisse untersucht
Summary
Der Ursprung der Irisprothesen geht bis in das Jahr 1956 zurück. Hier wurden erstmals Irisprothesen implantiert, wobei es sich hierbei um modifizierte Vorderkammerlinsen handelte. In den darauffolgenden Jahrzenten wurden einige weitere Modelle wie die Moustache-Linse mit farbiger Krempe, die modifizierte Iris-Claw-Linse mit Krempe, die Irisblenden-IOL (Intraokularlinse) oder der modifizierte Kapselspannring mit Blendsegmenten entwickelt, die sich jedoch alle nicht durchsetzen konnten [6, 15]. Nachteile sind hierbei die benötigte große Inzision (>10 mm) (Irisblenden-IOL) oder auch das Erfordernis eines intaktenKapselsacks (Aniridiering) [15]. ® der Artificial Iris an das Partnerauge oder an bestehendes Restirisgewebe angepasst. B. die kongenitale Aniridie oder das Axenfeld-Rieger-Syndrom, spielen hierbei auf der einen Seite eine Rolle, auf der anderen Seite stehen die erworbenen Irisdefekte durch Operationen oder Traumata. ® einer Artificial Iris behoben werden [5, 9, 14] und so zu einem deutlichen Anstieg der Lebensqualität beitragen. Welche Patienten und Indikationsstellungen für eine solche Implantation infrage kommen, wird hier anhand einer konsekutiven Fallstudie dargestellt
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