Abstract
Recently, it has been shown that coagulation volumes of interstitial laser therapy (ILT) can be enlarged by introducing a diffuser tip applicator into a cooling catheter system in the treatment of liver, breast and lung neoplasm. The aim of this study was to prove if coagulation volumes in ILT of congenital vascular malformations (CVMs) can also be enlarged by using this system. Cooled laser applicators were used in eight patients with CVM. The procedures were executed with an Nd:YAG laser 1064 nm. The laser power was 25 W. The applicator was introduced into a thermostable Teflon cooling catheter. Cooling flow was 50 ml/min. For online thermo-monitoring, we used three time-optimized MR sequences in an open magnetic resonance imaging (MRI) unit. The volume of MRI-changes ranged from 12 up to 36 ml (mean: 20.5 ml). In comparison with previous results in 600 μm bare fibre treatment (mean spot volume 1.9 ml), treatment spots were 10 times higher in the cooled applicator system. In certain large and deep seeded CVM, ILT becomes more effective with cooled laser applicator systems. In den letzten Jahren konnte in der Behandlung von Leber- Brust- und Lungenneoplasmen gezeigt werden, dass man die lokalen Koagulationsvolumen bei der interstitiellen Lasertherapie dadurch erhöhen kann, dass man den Applikator in ein kühlendes Kathetersystem platziert. Ziel dieser Arbeit war es nachzuweisen, ob die Koagulationsvolumina bei der interstitiellen Lasertherapie (ILT) von kongenitalen vaskulären Malformationen ebenfalls dadurch vergrössert werden können, dass man dieses System benutzt. Wir wendeten das gekühlte Applikatorsystem bei acht Patienten an. Die Applikation erfolgte mit einem Nd:YAG Laser 1064 nm. Die Laserleistung betrug 25 W. Der Applikator wurde in einen thermostabilen Teflonkatheter platziert. Der Kühlstrom betrug 50 ml/min. Zum Online Thermomonitoring nutzten wir drei zeitoptimierte MR Sequenzen in einer offenen MRT Einheit. Die Volumina der MR-Veränderungen lagen zwischen 12 und 36 ml (mean 20.5 ml). Vergleicht man das mit früheren Resultaten der ungekühlten 600 μm bare fibre Therapie (mean 1.9 ml) sind die Behandlungsspots im gekühlten System um das zehnfache höher. Deshalb kann die Therapie von bestimmten ausgedehnten und tiefsitzenden CVMs durch die Anwendung eines gekühlten Laserapplikatorsystems effektiviert werden.
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