Abstract

The Austrian periodic health examination (PHE) was introduced in 1974 as ahealth insurance benefit and was redesigned for the last time in 2005. Therefore, the aim of this work was to revise the scientific basis of the PHE using the GRADE (Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation) approach. We updated the scientific evidence of examinations and consultations that are currently part of the PHE and searched and integrated new examinations. We assessed the expectations of the population towards the PHE in three focus groups. Apanel of experts developed evidence-based recommendations for the revised PHE. They formulated 26recommendations on 20target diseases or risk factors. In comparison to the previous PHE, the panel added screening for abdominal aortic aneurysm, osteoporotic fracture risk, and chronic kidney disease to the recommendations, while screening for asymptomatic bacteriuria, screening for iron deficiency/pernicious anaemia, and risk identification of glaucoma should no longer be included.

Highlights

  • The aim of this work was to revise the scientific basis of the periodic health examination (PHE) using the GRADE (Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation) approach

  • We updated the scientific evidence of examinations and consultations that are currently part of the PHE and searched and integrated new examinations

  • We assessed the expectations of the population towards the PHE in three focus groups

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Summary

Malignes Melanom

Patientinnen/Patienten zur Selbstwahrnehmung anhalten, Überweisung zu Dermatologin/Dermatologe. Beratung zu Zahn- und Mundhygiene, Zuweisung parodontologisch orientierte Zahnärztin/Zahnarzt. Entwöhnungsberatung (Fünf Es; Motivationsanstöße, Zuweisung zu spezialisierter Entwöhnungseinrichtung). Ernährungsempfehlung, Beratung zu körperlicher Aktivität unterstützt durch verhaltenstherapeutische Techniken. Beratung zu PAP-Abstrich, Zuweisung zu Fachärztin/Facharzt der Gynäkologie (Nicht näher beschrieben)

Veranlassung fachärztlicher Untersuchung
Quellleitlinien als Basis
Multidisziplinäres Empfehlungsgremium
Generierung von evidenzbasierten Entscheidungsgrundlagen
Neue aktuelle Reviews
Klare Empfehlung gegen Maßnahme
Moderate Qualität
Erstellung der Empfehlungen
Asymptomatische Bakteriurie Chronische Nierenerkrankungen
Erwachsene sollen nicht auf Offenwinkelglaukom gescreent werden
Niedrig originalarbeit
Schwach NSR Niedrig
Änderungen bei bestehenden Untersuchungen
Literatur

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