Abstract
Local wound infections are amultidisciplinary challenge which should be diagnosed as early as possible and adequately treated. In addition to a stagnation of wound healing, it is in particular the threat of development into systemic infections and even sepsis that represent feared, potentially life-threatening complications. This topic has aparticularly high and multidisciplinary significance in the treatment of patients with chronic wounds. Until now, there were no generally accepted criteria for the diagnostics. The newly developed and validated TILI score, as asupplement to vital signs and serological values, enables rapid objectification of local wound infections. In addition, the W.A.R. score can be used to identify patients with an increased risk of infections. With these easy to use tools, the indications for antiseptic wound treatment can be assessed individually, quickly and without problems. For many patients with chronic wounds, polihexanide is then the wound antiseptic of first choice. However, the indications for wound antiseptics should be critically reviewed after atreatment duration of 14days at the latest.
Highlights
it is in particular the threat of development
Dissemond J, Assadian O, Gerber V et al (2011) Classification of Wounds at Risk (W.A.R. Score) and their antimicrobial treatment with polihexanide—A practice-oriented expert recommendation
Summary
Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Universitätsklinikum Essen, Essen, Deutschland. Lokale Wundinfektionen sind ein multidisziplinär relevantes Problem und sollten möglichst frühzeitig diagnostiziert und adäquat therapiert werden. Neben einer Stagnation der Wundheilung sind es insbesondere die drohende Weiterentwicklung zu systemischen Infektionen bis hin zur Sepsis, die gefürchtete, potenziell lebensbedrohliche Komplikationen darstellen. Einen besonders hohen und multidisziplinären Stellenwert hat diese Thematik bei der Behandlung von Patienten mit chronischen Wunden. Die möglichst frühzeitige Diagnostik und adäquate Therapie lokaler Wundinfektionen ist ein multidisziplinär relevantes Problem. Einen besonders hohen Stellenwert hat diese Thematik bei der Behandlung von Patienten mit chronischen Wunden [1, 2]. Unabhängig von dieser zeitlich orientierten Definition gibt es Wunden, die von Beginn an als chronisch anzusehen sind, da ihre Behandlung eine Therapie der weiterhin bestehenden Ursache erfordert. Die Diagnostik von Patienten mit chronischen Wunden kann entsprechend der ABCDE-Regel [4] strukturiert erfolgen V. zur praktischen Durchführung der bakteriologischen Wunddiagnostik. (Schwarzkopf und Dissemond [5])
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