Abstract
The prevalence of diabetes mellitus in Germany is between 5.8% and 9.5%. Telemedical applications (TA) can provide meaningful approaches in diabetes care. So far, however, TA have seldom undergone astructured research evaluation. This deficiency is considered to be one of the reasons why TA have rarely been implemented in routine care as yet. What information about research evaluation can be identified in current TA that address diabetes therapy? In order to identify the accompanying evaluation approaches of telemedical diabetes projects, the "vesta" information portal of the German Society for Telematics Applications for the Health Card (Gesellschaft für Telematikanwendungen der Gesundheitskarte mbH), the websites of the Innovation Fund at the Federal Joint Committee, PubMed, and gray literature were searched. Prevention projects were not included. Twelve projects were identified. For four of the projects, data from the accompanying research could be found, which refers to parameters such as HbA1c, quality of life and economic aspects. One of these four projects stated that it was based on an established model for the evaluation of TA. No information on accompanying evaluations was found for the other eight projects, but three of these are still in the data collection phase. As the results suggest, most of the telemedically supported diabetes projects are not being evaluated in astructured way as yet. Established instruments for the accompanying evaluation of TA are now being used.
Highlights
The prevalence of diabetes mellitus in Germany is between 5.8% and 9.5%
For four of the projects, data from the accompanying research could be found, which refers to parameters such as HbA1c, quality of life and economic aspects
One of these four projects stated that it was based on an established model for the evaluation of Telemedical applications (TA)
Summary
Telemedizin wird in Deutschland seit den 1990er-Jahren durchgeführt. Die Implementierungswissenschaft ist die Disziplin innerhalb der Versorgungsforschung, die sich mit den Wegen der Umsetzung von vorhandener Evidenz in die Routineversorgung befasst. Begleitevaluation ist der erste Schritt, diese Evidenz zu generieren, und somit Basis einer erfolgreichen Implementierung. Der vorliegende Übersichtsbeitrag befasst sich mit der Begleitevaluation von aktuellen Telemedizinprojekten zum Thema Diabetes. In Deutschland wird die Prävalenz des Diabetes mellitus mit Werten zwischen 5,8 und 9,5 % angegeben, bis zu 6,7 Mio. Menschen sind betroffen. Über 95 % der Erkrankten leiden dabei an einem Diabetes mellitus Typ 2 (T2DM; [20]). Bezüglich der Altersgruppe ab 80 Jahren schätzt man, dass in Deutschland bei rund einer Million Menschen ein T2DM vorliegt [32]. Dabei wird auch der mögliche Nutzen von Telemedizin (TM) im Rahmen der Behandlung von Diabetes mellitus diskutiert. Mit TM sind Versorgungskonzepte gemeint, bei denen medizinische Leistungen über räumliche Entfernungen oder Zeitversatz, unter Einsatz von Informations- und Kommunikationstechnologien, erbracht werden [14]
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