Abstract

The regular update of the guidelines on fibromyalgia syndrome, AWMF number 145/004, was scheduled for April 2017. The guidelines were developed by 13 scientific societies and 2 patient self-help organizations coordinated by the German Pain Society. Working groups (n=8) with atotal of 42 members were formed balanced with respect to gender, medical expertise, position in the medical or scientific hierarchy and potential conflicts of interest. Asystematic search of the literature from December 2010 to May 2016 was performed in the Cochrane library, MEDLINE, PsycINFO and Scopus databases. Levels of evidence were assigned according to the classification system of the Oxford Centre for Evidence-Based Medicine version 2009. The strength of recommendations was achieved by multiple step formalized procedures to reach aconsensus. The guidelines were reviewed and approved by the board of directors of the societies engaged in the development of the guidelines. The clinical diagnosis of fibromyalgia syndrome can be established by the American College of Rheumatology (ACR) 1990 classification criteria (with examination of tender points) or without the examination of tender points by the modified preliminary diagnostic ACR 2010 or 2011 criteria.

Highlights

  • The regular update of the guidelines on fibromyalgia syndrome, AWMF number 145/004, was scheduled for April 2017

  • The guidelines were developed by 13 scientific societies

  • 2 patient self-help organizations coordinated by the German Pain Society

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Summary

Hintergrund und Fragestellungen

Beim Fibromyalgiesyndrom (FMS) handelt es sich um ein Beschwerdebild, dessen Definition, Klassifikation und Diagnose zwischen den einzelnen medizinischen Fachgesellschaften sowie zwischen Ärzten, Psychologen und Betroffenen weiter umstritten ist [17]. Die Diskussion um die Definition, Klassifikation und Diagnose wird teilweise durch berufspolitische Ansprüche der medizinischen Fachgesellschaften und Versorgungsansprüche von Betroffenen mitbestimmt. Bei der Literaturanalyse wurden–basierend aufdera priorifestgelegten Methodik – primär systematische Übersichtsarbeiten von randomisierten, kontrollierten klinischen Studien (RCT) für die Themen Patientenedukation und patientenzentrierte Kommunikation berücksichtigt. Zur Definition, Klassifikation, klinischen Diagnose und Prognose von chronischen Schmerzen in mehreren Körperregionen bei Kindern und Jugendlichen wird auf den Beitrag „Definition, Diagnostik und Therapie von chronischen Schmerzen in mehreren Körperregionen und des (sog.) Fibromyalgiesyndroms bei Kindern und Jugendlichen“ in dieser Leitlinie verwiesen [8].

Definition des FMS
Obligates Hauptsymptom
Kernsymptome des FMS
Klassifikation des FMS als funktionelles somatisches Syndrom
Evidenzbasierte Feststellung
Probleme beim Denken oder Gedächtnis
Monaten vorhanden?
Fibromyalgie versus Fibromyalgiesyndrom
Verlaufsformen des FMS
Prävalenz des FMS in Deutschland
Klinische Diagnose
Obligate somatische Diagnostik bei Erstevaluation
Weiterführende apparative Diagnostik
Screening auf seelische Symptombelastung
Fachpsychotherapeutische Untersuchung
Starker Konsens
Fazit für die Praxis
Einhaltung ethischer Richtlinien
Literatur
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