Abstract

This article presents the case of a 74-year-old female patient who first developed a progressive disease with sensory neuropathy, cerebellar ataxia and bilateral vestibulopathy at the age of 60 years. The family history was unremarkable. Magnetic resonance imaging (MRI) showed atrophy of the cerebellum predominantly in the vermis and atrophy of the spinal cord. The patient was given the syndromic diagnosis of cerebellar ataxia, neuropathy, vestibular areflexia syndrome (CANVAS). In 2019 the underlying genetic cause of CANVAS was discovered to be an intronic repeat expansion in the RFC1 gene with autosomal recessive inheritance. The patient exhibited the full clinical picture of CANVAS and was tested positive for this repeat expansion on both alleles. The CANVAS is a relatively frequent cause of late-onset hereditary ataxia (estimated prevalence 5‑13/100,000). In contrast to the present patient, the full clinical picture is not always present. Therefore, testing for the RFC1 gene expansion is recommended in the work-up of patients with otherwise unexplained late-onset sporadic ataxia. As intronic repeat expansions cannot be identified by next generation sequencing methods, specific testing is necessary.

Highlights

  • This article presents the case of a 74-yearold female patient who first developed a progressive disease with sensory neuropathy, cerebellar ataxia and bilateral vestibulopathy at the age of 60 years

  • The patient was given the syndromic diagnosis of cerebellar ataxia, neuropathy, vestibular areflexia syndrome (CANVAS)

  • Testing for the RFC1 gene expansion is recommended in the workup of patients with otherwise unexplained late-onset sporadic ataxia

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Summary

Der Nervenarzt

Tobias Meindl1 · Isabell Cordts1 · Anna-Lisa Scherzer1 · Paul Lingor1 · Christian Maegerlein2 · Valentina Galassi Deforie3 · Natalia Dominik3 · Henry Houlden3 · Andrea Cortese3,4 · Marcus Deschauer. Wir beschreiben eine Patientin, bei der aufgrund des klinischen Bildes die Diagnose CANVAS (Zerebelläre Ataxie, Neuropathie, vestibuläre Areflexie Syndrom) gestellt wurde. Im Jahr 2019 wurde eine biallelische Expansion im RFC1-Gen, mit 400 bis 2000 AAGGG-Pentanukleotiden (statt 11 Repeats des AAAAG-Wildtypallels) als genetische Ursache identifiziert [2] und in zwei weiteren Arbeiten bestätigt [1, 6]. Bei Patienten mit ätiologisch ungeklärter Ataxie ohne dem Vollbild eines CANVAS-Syndroms fand sich die Repeat-Expansion im RFC1-Gen bei 22 % aller Patienten, 63 % der Patienten mit Ataxie und Neuropathie und 92 % der Patienten mit allen Kardinalsymptomen [2]. Wegen der hohen „Trefferquote“ unter Patienten mit spät beginnender Ataxie sowie dem mit 2 % vergleichsweise hohen Anteil von CANVAS-Patienten in einer Kohorte deutscher Schwindelpatienten [7] sollte die Untersuchung der RFC1-Gen-Expansion bei allen Pati-. Daher sind sie nicht zum Nachweis von Expansionen von 2000 bis 10.0000 Basenpaaren, wie sie bei der Pentanukleotidexpansion im RFC1-Gen bestehen, geeignet

Fazit für die Praxis
Einhaltung ethischer Richtlinien
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