Abstract

Background: In recent years, the endovenous laser treatment (EVLT) has been proposed to treat the incompetent greater saphenous veins (GSV). The frequency of recanalization of the GSV after EVLT is highly fluence dependent but other factors such as the presence of blood in the vein could play also a major role. This study aims to evaluate the role of blood during EVLT in two groups of patients: one group maintained in the horizontal position during EVLT and one group maintained in the Trendelenburg's position in order to treat GSV emptied of blood. Methods: 126 patients (102 females and 24 males, mean age: 52.6 years, range: 19–83) underwent EVLT of incompetent GSV segments with 980-nm diode laser (Pharaon, Osyris, France) energy delivered intraluminally. The patients were randomly divided into two groups: group #1: 63 patients maintained in the horizontal position during the laser irradiation, group #2: 63 maintained in the Trendelenburg's position. For each group, the laser irradiation was performed with a 600 μm fiber. The power was tuned at 10 W, but the pulse duration was calculated as a function of the GSV diameter using a dedicated software (Horus, http://horuslog.free.fr). Patients were evaluated clinically and with US imaging at 1 day, 8 days, 1 month, 6 months, 1 year and 2 years thereafter to assess treatment efficacy and adverse reactions. Results: The demographic, the clinical data and the laser parameters used for EVLT were comparable for both groups. At 6 months, 82% of the patients in the group #1 demonstrated a complete closure of the GSV versus 92.8% in group #2 (p<0.001), at 1 year 78.9% vs 94.2% (p<0.001) and finally at 2 years 73.9% vs 94.5% (p<0.001). No complications were noted. At 2 years, US imaging demonstrated a complete GSV disappearance in 73% of the patients in group#1 vs 94.5% in group #2 (p<0.001). Conclusion: EVLT of the incompetent GSV with a 980 nm diode laser appears to be an extremely safe technique, particularly when the energy applied is calculated as a function of the GSV diameter. It is associated with only minor effects. The results are statistically superior when the patient was maintained in the Trendelenburg's position. Consequently, the position of the patient during the laser procedure should be considered in order to increase the efficacy. Background: In den letzten Jahren wurde die endoluminale Lasertherapie (EVLT) zur Behandlung der insuffizienten V. saphena magna entwickelt. Die angewandte Fluence hat dabei einen Einfluss auf die Rezidivrate (Rekanalisation), aber auch andere Faktoren, wie die Anwesenheit von Blut innerhalb der Vene, könnten eine wesentliche Rolle spielen. Diese Studie untersucht den Einfluss der venösen Blutfüllung während EVLT anhand zwei Patientengruppen: Während der Behandlung wurde die eine Gruppe in horizontaler Position gelagert, die andere in Trendelenburg-Lagerung, um eine Blutleere zu erreichen. Methode: Bei 126 Patienten (102 Frauen und 24 Männer, mittleres Alter 52,6 Jahre (19–83) wurden inkompetente Segmente der V. saph. m. mittels endoluminaler Lasertherapie (980 nm Dioden-Laser, Pharaon, Osyris, France) behandelt. Die Patienten wurden in zwei Gruppen randomisiert, Guppe #1: 63 Patienten wurden in horizontaler Position behandelt, die Gruppe #2 in Trendelenburg-Lagerung. Die EVLT wurde in beiden Gruppen mit einer 600 μm-Faser durchgeführt. Mit einer Leistung von 10 W wurden variable Pulslängen appliziert, die mittels einer speziellen Software (Horus, http://horuslog.free.fr) nach dem Gefäßdurchmesser ermittelt wurden. In klinischen und Ultraschalluntersuchungen einen Tag, 8 Tage, 6 Monate, 1 Jahr und 2 Jahre nach der Behandlung wurde das Behandlungsergebnis überprüft und nach unerwünschten Nebenwirkungen gesucht. Ergebnisse: Demografische und klinische Daten und Laserparameter der EVLT waren in beiden Gruppen vergleichbar. Nach 6 Monaten bestand bei 82% der Gruppe #1 ein kompletter Verschluss der V.saph.m. gegenüber 92,8% in Gruppe #2 (p<0.001), nach einem Jahr 78,9% vs. 94,2% (p<0.001) und letztlich nach 2 Jahren 73,9% vs. 94.5% (p<0.001). Es wurden keine Komplikationen beobachtet. Eine Ultraschalluntersuchung nach zwei Jahren zeigte den Verschluss der V.saph.m. in 73% der Patienten in Gruppe #1 und in 94,5% der Patienten in Gruppe #2 (p<0.001). Schlussfolgerung: Die EVLT zum Verschluss der inkompetenten V.saph.m. mit einem 980 nm Diodenlaser ist ein sicheres Verfahren, besonders wenn der Energieeintrag dem Gefäßdurchmesser angepasst erfolgt. Dabei ist die Belastung des Patienten durch den Eingriff gering. Die Ergebnisse sind statistisch sinifikant besser, wenn die Behandlung in Trendelenburg-Lagerung durchgeführt wird. Eine entsprechende Lagerung während der EVLT sollte beachtet werden, um die Effizienz des Verfahrens zu verbessern.

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