Abstract

Among 7 fibro-osseous changes of 25 cystic jaw lesions, two groups could be distinguished after histological revision: 1. with marked regional variations in bone formation, including areas free of bone, and 2. with relative constant ratio bone: fibrous connective tissue (about 50:50%). The four cases of the first group obligatory showed recurrances and included adults. They were classified as ossifying fibroma ( OF ). The 2. group encomprised 3 patients, all juvenile and free of recurrances, classified as fibrous dysplasia ( FD ). The small number of patients studied served as evidence for the existence of two entities (histologically as well as biologically) among monostotic fibro-osseous jaw lesions, namely ossifying fibroma ( OF ) and fibrous dysplasia ( FD ). Unter insgesamt 25 zystischen Kieferveränderungen fanden sich 7 fibro-ossäre Läsionen. Letztere konnten nach histologischer Revision in 2 Gruppen unterteilt werden: 1. mit ausgeprägten örtlichen Unterschieden der Knochenbildung und knochenfreien Abschnitten, 2. mit ziemlich konstantem Quotienten Knochen: fibröses Bindegewebe von ungefähr 50:50%. Die 4 Fälle der 1. Gruppe zeigten in jedem Fall Rezidive und umfaßten auch Erwachsene. Sie wurden als ossifizierende Fibrome (OF) betrachtet. Die 2. Gruppe bestand aus 3 jugendlichen Patienten, die keine Rezidive aufwiesen. Sie wurde der fibrösen Dysplasie (FD) zugeordnet. In diesem kleinen Untersuchungsgut von 7 Patienten zeichneten sich innerhalb der monostotischen flbro-ossären Kieferläsionen, histologisch wie auch biologisch, zwei Krankheitsbilder ab, nämlich das ossifizierende Fibrom (OF) und die fibröse Dysplasie (FD) .

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