Abstract

Das hypereosinophile Sydrom ist eine Systemerkrankung, die mit einer Eosinophilie im peripheren Blut (von ≥1500/mm3) einhergeht [Ganss F et al. Hypereosinophiles Syndrom: Löffler-Endomyokarditis. RoFO 2017; 189: 874–876]. Nach der Definition von Chusid sollte dies über einen Zeitraum von mehr als 6 Monaten vorliegen und mit Zeichen einer Organbeteiligung einhergehen [Hellmich B et al, Hypereosinophilic syndrome and Churg-Strauss syndrome: is it clinically relevant to differentiate these syndromes ? Internist (Berl) 2008 Mar;49(3):286–96]. Alternative Ursachen für die Eosinophilie müssen per definitionem ausgeschlossen sein wie z.B. ein parasitärer Befall. Diverse Organsysteme können betroffen sein, neben Lunge und dem Herzen auch peripheres und zentrales ZNS [Ganss F et al. Hypereosinophiles Syndrom: Löffler-Endomyokarditis. RoFO 2017; 189: 874–876]. In etwa 50–60 % der Fälle ist eine kardiale Beteiligung beschrieben in Form einer Endo-/Myokardfibrose [Ganss F et al. Hypereosinophiles Syndrom: Löffler-Endomyokarditis. RoFO 2017; 189: 874–876].

Full Text
Paper version not known

Talk to us

Join us for a 30 min session where you can share your feedback and ask us any queries you have

Schedule a call

Disclaimer: All third-party content on this website/platform is and will remain the property of their respective owners and is provided on "as is" basis without any warranties, express or implied. Use of third-party content does not indicate any affiliation, sponsorship with or endorsement by them. Any references to third-party content is to identify the corresponding services and shall be considered fair use under The CopyrightLaw.